Motorcyklens teknik Motorcyklens teknik Motorcyklens teknik Motorcyklens teknik

Oversigt over motorcyklens teknik

Til køreprøven skal du vide hvordan en motorcykel fungerer, samt hvilke regler der er gældende for dens teknik. Du kan nemlig blive spurgt, om den motorcykel du kører på overholder reglerne - og det skal du bevise at den gør. Derfor har jeg inkluderet " ", hvor der står forklaret hvordan du tjekker det til din køreprøve. Du kan se priser, holdstart og læse mere om et MC kørekort her.

Brug noget tid på at læse om kravene til en motorcyklens teknik herunder, så er du godt rustet til køreprøven!

Krav til lys på motorcykel

Lyset foran på motorcyklen skal være hvidt eller gulligt.

Positionslys skal kunne ses på 300 meters afstand.

Nærlys skal oplyse 30 meter og skal have et fald på 1 %.
Tænd lyset på motorcyklen. Stil dig lige foran og markér på dit ben hvor den øverste kant af lyset er. Gå et par meter tilbage og du vil kunne se at lyset er længere nede end det markerede punkt.

Fjernlys skal oplyse 100 meter frem. Dette er det eneste lys der må blænde.

Der skal være 4 blinklys. 2 foran og 2 bagved. De skal kunne ses i kraftig solskin og blinke 60 til 120 gange pr. minut.

Motorcyklen skal have rødt baglys, der kan ses fra mindst 300 meters afstand.

Bremselyset skal være kraftigere end baglyset.
Bed motorsagkyndig om at tjekke om bremselyset virker, men du trykker begge bremser(for- og baghjul) hver for sig.

Der skal være 1 rød refleks bagpå, som ikke må være trekantet.

Nummerpladelyset skal oplyse nummerpladen, så den kan ses på 20 meters afstand.


Styreapparat

Styret skal have en bredde på mindst 55 cm og må ikke sidde under sæde-højde. Det skal være spændt godt fast og skal kunne drejes "i bund" uden at det er et problem med plads til ben og hænder.

Der må ikke være slør i styr, kronrør, styrstamme, gaffelkrone, samlestykke eller teleskoprør.
Drej få centimeter på styret, og tjek om hjulet bevæger sig sammen med styret.


Bremser

En motorcykel skal have en driftsbremse, opdelt i to uafhængige bremsesystemer der virker på mindst hvert sit hjul.

Hydrauliske bremser på en MC

Bremsevæsken skal være mellem min og max. Håndbremsegreb skal være intakt, have en smule frigang og må højst kunne trækkes 2/3 dele ind.

Bremseslangerne skal være helt tætte, og må ikke have revner eller knæk.

Bremseklodserne må ikke være helt nedslidte. Dette kan ses forfra på motorcyklen om slidgrænserne er overskredet.

Fodbremsen skal være hensigtsmæssig placeret i forhold til fodhvileren, være skridsikker, have en mindre frigang og kunne trykkes 2-3 cm ned til bremsepunktet.

Motor, kæde og udstødning

Motoren må ikke lække olie og udvikle unødig røg og støj.

Udstødningen skal sidde godt fast og være tæt.

Både vand i køleren og olien skal være mellem min og max.
Hvis du bliver bedt om at tjekke olien, så sørg for at motorcyklen er slukket, skrug låget af og tag målepinden op, tør den af og dyp den igen. Se om olien er mellem min og max.

Kæden skal være ubeskadiget og smurt. Den må have et slup få få centimeter mellem de to tandhjul. Hvor stram den skal sidde afhænger af fabrikantens anvisninger. De er ofte trykt på motorcyklens baghjul.
Tjek fabrikantens anvisninger og løft op midt på kæden, for at se om kæden er tilpas strammet.


Bærende Dele

Dæk, hjullejer og ejerne i hjulet skal være ubeskadigede.
Hjullejer kan tjekkes ved at sætte motorcyklen på støttefod, tage fat i forgaflen og fordækket med hver sin hånd, prøve at rykke dækket fra side til side og se om de kan give sig i forhold til hinanden.

Dækkene skal have mindst 1 mm mønster. Hvis det er retningsbestemte, skal de vende rigtigt - så pilen peger den rigtige vej ved ligeuds-kørsel.

Der skal være luft i dækkene efter forskrifterne, som typisk står på dækkene selv.

Støddæmperne skal være tætte og falde hurtigt til ro, efter kraftig påvirkning.


Andre krav til en motorcykel

Hornet skal have en klar, ensartet og kraftig tone.

Passagerer og belæsning:

Du må læsse motorcyklen så du kan styre og bremse den forsvarlig i enhver situation - selvfølgelig aldrig mere end anvisningerne. Mindst 25 % vægt skal være på forhjulet.
Passagerer skal sidde bag føreren, og have fodhvilere i korrekt højde, så man ikke får føderne i kæden eller baghjulet.

Der skal altid anvendes en styrthjelm.
Hvis passageren er over 15 år er det passagerens ejet ansvar at anvende styrthjelm.